Een collega in Amsterdam heeft een Begrippenposter gebruikt tijdens een online les. Hieronder volgt zijn ervaring:
"Op woensdag 20 januari heb ik bij mijn tweedejaars geschiedenisleerlingen de begrippenposters gebruikt.
Mijn naam is Kevin Quirijnen. Ik ben docent geschiedenis op de Amsterdamse Mavo. Om de online lessen tijdens de lockdown wat interactiever te maken zocht ik naar iets nieuws. Daarnaast zijn de leerlingen deze periode veel bezig met bronnen en is het de bedoeling dat zij deze gebruiken voor toepassingsvragen. Aan de hand van deze twee redenen heb ik gekozen om de werkvorm te gebruiken van www.mevrouw-robart.nl.
Centraal tijdens deze les stond het begrip: 'abolitionisme'. De leerlingen zijn bezig met een project omtrent het Nederlandse slavernijverleden. Om de leerlingen van meer context te voorzien in het kader van het verzet tegen slavernij heb ik gekozen om de leerlingen een begrippenposter in te laten maken.
Na een korte opstart heb ik de Begrippenposter voorzien van een instructie. Ik heb de instructie van de site gebruikt en verwerkt in LessonUp. De leerlingen konden op deze manier stap voor stap volgen hoe zij de opdrachten moesten gaan uitvoeren. De instructie duurde niet te lang waardoor de leerlingen snel aan de slag konden.
Het uitvoeren van de opdrachten ging zeer vlot. Doordat de leerlingen het bronmateriaal met de QR-code en bijhorende link konden vinden vond er geen "ruis" plaats.
De leerlingen waren ongeveer 20 minuten bezig met de opdrachten. Aan het eind gaven zij in een poll aan dat de opdracht; duidelijk, leerzaam, leuk en afwisselend was.
Tot nu toe heb ik pas één Begrippenposter toegepast in mijn praktijk. Maar de ervaring is tot nu toe zeer effectief. Het aanleren van begrippen wordt vaak als lastig of "niet nuttig" omschreven. Met deze werkvorm wordt de link heel duidelijk tussen het belang van de begrip en het historische proces waarin het begrip zich heeft ontwikkeld. Daarnaast is er een duidelijke taxonomsiche toename in de werkvorm."
Reactie plaatsen
Reacties