Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen gaan een kijkdoos maken over het thema dat centraal staat in de les.

 

Voorbereiding

Thema kijkdoos bepalen

Allereerst is het belangrijk om het thema waar de leerlingen een kijkdoos over gaan maken te bepalen. 

Eisen kijkdoos

Aangezien de leerling veel creatieve vrijheid heeft bij deze opdracht, is het belangrijk om een aantal kaders vast te stellen. Wat moeten de leerlingen ten minste uitgewerkt hebben in de kijkdoos?

Zorg voor schoenendozen

Zelf zorg ik er altijd voor dat ik een aantal schoenendozen heb die leerlingen mee kunnen nemen, indien ze thuis geen schoenendoos over hebben.

Beoordelingsrubric maken

Om de opdracht zo eerlijk mogelijk te beoordelen, is het belangrijk dat er een beoordelingsrubric komt. Hierin werk je de eisen uit en vertel je hoeveel punten bepaalde onderdelen opleveren.

Voor wie?

Onderbouw middelbaar onderwijs.

 

Hoe lang?

3 lesuren (indien dit niet af is kan de leerling dit thuis afmaken).

 

Hoe werkt het?

Leerlingen gaan een thema uitwerken in een kijkdoos. Hierbij is het belangrijk dat het in één oogopslag te zien is waar de kijkdoos over gaat. Leerlingen kunnen hierbij werken met perspectief en lichtinval.

 

Voorbeeld: mijn leerlingen liet ik een kijkdoos maken binnen het thema 'Griekse mythologie'.

 

Historisch redeneren

Deze opdracht sluit aan op 'historische bronnen' en 'contextualisatie' van Van Boxtel en Van Drie. Leerlingen moeten middels een klein brononderzoekje een kijkdoos maken en daarmee dus een context creëren.

 

Wat levert het op?

  • Leerlingen gaan op creatieve wijze met bepaalde lesthema's om.
  • Leerlingen leren iconische zaken uit lesthema's te halen om zo een herkenbaar tafereel in een kijkdoos te maken.

Gebruikte literatuur

  • Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2007). Historical reasoning: towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87–110. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9056-1