Uitleg werkvorm
Wat?
Leerlingen gaan een kijkdoos maken over het thema dat centraal staat in de les.
Voorbereiding
Voor wie?
Onderbouw middelbaar onderwijs.
Hoe lang?
3 lesuren (indien dit niet af is kan de leerling dit thuis afmaken).
Hoe werkt het?
Leerlingen gaan een thema uitwerken in een kijkdoos. Hierbij is het belangrijk dat het in één oogopslag te zien is waar de kijkdoos over gaat. Leerlingen kunnen hierbij werken met perspectief en lichtinval.
Voorbeeld: mijn leerlingen liet ik een kijkdoos maken binnen het thema 'Griekse mythologie'.
Historisch redeneren
Deze opdracht sluit aan op 'historische bronnen' en 'contextualisatie' van Van Boxtel en Van Drie. Leerlingen moeten middels een klein brononderzoekje een kijkdoos maken en daarmee dus een context creëren.
Wat levert het op?
- Leerlingen gaan op creatieve wijze met bepaalde lesthema's om.
- Leerlingen leren iconische zaken uit lesthema's te halen om zo een herkenbaar tafereel in een kijkdoos te maken.
Gebruikte literatuur
-
Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2007). Historical reasoning: towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87–110. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9056-1