Hook, Line, Linker

Wat?

Hook, Line, Linker is een werkvorm uit The Big Six van Seixas en Morton, waarin leerlingen leren werken met historisch 'bewijs'. Leerlingen analyseren een beeldbron in verschillende stappen.

Voorbereiding

De docent zorgt ervoor dat er voor iedere leerling een werkblad geprint is.

Voor wie?

Het kan in zowel de onderbouw als de bovenbouw van het voortgezet onderwijs ingezet worden, afhankelijk van de aangeboden bron en de manier van nabespreken.

Hoe werkt het?

De leerlingen vullen stapsgewijs het werkblad in, waar de volgende gedachtegang achter zit:

1. De 'Hook' wordt gepresenteerd, dit is een interessante beeldbron, waarbij leerlingen eerst gaan observeren wat ze zien op deze bron, zonder daar verdere interpretaties aan te hangen. Dus: ik zie mensen, ik zie natuur, enzovoorts.

2. De leerlingen werken aan de 'Line' door in de tweede stap bevindingen over de beeldbron te noteren. Hierbij kan de docent sturende vragen aanbieden, waarin leerlingen moeten noteren wat ze denken te zien.

3. Leerlingen gaan vervolgens vragen opstellen die ze naar aanleiding van de analyse over de beeldbron hebben.

4. 'Linker' komt aan bod door de vragen van de leerlingen te beantwoorden en vervolgens de leerlingen te laten evalueren of hun beeld over de bron veranderd is, nu ze alle informatie hebben.

Historisch redeneren

Leerlingen leren om te gaan met historisch beeldmateriaal. Seixas en Morton menen, wanneer een leerling goede vragen over een bron kunnen stellen dat hierdoor een bron beter geïnterpreteerd kan worden en hieruit historisch bewijs kan voortvloeien.

Wat levert het op?

De leerling heeft aandachtig een beeldbron bestudeerd, waarbij de eigen bevindingen naast de feitelijkheden worden gelegd. Hierdoor kan een leerling het inzicht krijgen dat de eigen bevindingen niet altijd volledig kloppen óf juist door goed te analyseren wél kloppend kunnen zijn.


Gehanteerde literatuur

  • Seixas, P., & Morton, T. (2012). The Big Six historical thinking concepts.