Wat?
Inquiry based leren wil eigenlijk zeggen dat leerlingen middels zelfonderzoek aan de slag gaan met complexe historische vraagstukken. Er staat een vraagstuk centraal, waar leerlingen verschillende bronnen voor aangereikt krijgen. Door de bronnen te bestuderen moeten ze uiteindelijk tot een beargumenteerd antwoord kunnen geven op de IBQ.
Voorbereiding
Voor wie?
Bovenbouw middelbaar onderwijs. De moeilijkheidsgraad van de bronnen en de grootte ervan moet worden aangepast op het niveau en leerjaar van de desbetreffende leerlingen.
Hoe lang?
Één lesuur (inclusief nabespreken)
Hoe werkt het?
- De docent benoemt de IBQ en activeert de voorkennis van leerlingen over dit onderwerp.
- De leerlingen moeten een antwoord formuleren op de IBQ. Hiervoor moeten ze alle bronnen bestuderen en op basis daarvan op een beargumenteerd antwoord komen.
- Zodra leerlingen hiermee klaar zijn bespreek je de opdracht na. Het is prima dat leerlingen verschillende antwoorden hebben geformuleerd, zolang ze maar het bronmateriaal hebben gebruikt in de totstandkoming ervan.
Wat levert het op?
- Leerlingen worden geconfronteerd met de complexiteit van de menselijke samenleving. Er is niet altijd maar één antwoord mogelijk op een vraagstelling.
- Leerlingen gaan actief aan de slag met bronnen.
- Leerlingen krijgen door deze opdracht het gevoel dat ze 'autonoom' zijn, in de zin van het zelf mogen formuleren van een antwoord op de vraag.