Wat?

Inquiry based leren wil eigenlijk zeggen dat leerlingen middels zelfonderzoek aan de slag gaan met complexe historische vraagstukken. Er staat een vraagstuk centraal, waar leerlingen verschillende bronnen voor aangereikt krijgen. Door de bronnen te bestuderen moeten ze uiteindelijk tot een beargumenteerd antwoord kunnen geven op de IBQ. 


Voorbereiding

Stap 1: IBQ formuleren

De docent moet nadenken welk vraagstuk er centraal gesteld gaat worden tijdens de les. Het moet een vraagstuk zijn, waarbij meerdere antwoorden 'goed' zijn. Mijn voorkeur heeft dan ook door de vraag te beginnen met "in hoeverre...", omdat dit leerlingen dwingt een afweging te maken in het antwoord.

Stap 2: bronmateriaal zoeken

Zodra de IBQ geformuleerd is, zoekt te docent hier bronmateriaal bij. Het is belangrijk om bronnen te selecteren die verschillende zienswijzen op het vraagstuk laten zien.

Stap 3: vormgeving

Het is belangrijk dat de IBQ goed zichtbaar is en dat de leerlingen een overzicht van alle bronnen krijgen.


Voor wie?

Bovenbouw middelbaar onderwijs. De moeilijkheidsgraad van de bronnen en de grootte ervan moet worden aangepast op het niveau en leerjaar van de desbetreffende leerlingen.


Hoe lang?

Één lesuur (inclusief nabespreken)


Hoe werkt het?

  1. De docent benoemt de IBQ en activeert de voorkennis van leerlingen over dit onderwerp.
  2. De leerlingen moeten een antwoord formuleren op de IBQ. Hiervoor moeten ze alle bronnen bestuderen en op basis daarvan op een beargumenteerd antwoord komen.
  3. Zodra leerlingen hiermee klaar zijn bespreek je de opdracht na. Het is prima dat leerlingen verschillende antwoorden hebben geformuleerd, zolang ze maar het bronmateriaal hebben gebruikt in de totstandkoming ervan.

Wat levert het op?

  • Leerlingen worden geconfronteerd met de complexiteit van de menselijke samenleving. Er is niet altijd maar één antwoord mogelijk op een vraagstelling.
  • Leerlingen gaan actief aan de slag met bronnen.
  • Leerlingen krijgen door deze opdracht het gevoel dat ze 'autonoom' zijn, in de zin van het zelf mogen formuleren van een antwoord op de vraag.