Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen maken een plattegrond van een Middeleeuwse stad.


Voorbereiding

Bedenk wat leerlingen in ieder geval moeten verwerken op de plattegrond. Ik laat mijn leerlingen in ieder geval de volgende zaken uitwerken:

  • Kasteel
  • Klooster
  • Marktplein
  • Stadsmuur
  • Stadhuis
  • Gilden
  • Kerk
  • Huizen

 

Bij 'Downloads' kan je mijn uitwerking van de opdracht bekijken.

 

Zorg ervoor dat er voldoende A3-vellen zijn waarop de leerlingen de plattegrond kunnen uitwerken.


Voor wie?

Brugklas middelbare school.


Hoe lang?

2 lesuren


Hoe werkt het?

Leerlingen krijgen de opdracht waarin staat welke onderdelen ze moeten uitwerken in een plattegrond van een Middeleeuwse stad. Eerst gaan leerlingen onderzoeken wat deze onderdelen inhouden/betekenen, daarna welke plaats dit meestal had in een stad.

 

Vervolgens krijgen leerlingen A3-vellen, waarop ze de plattegrond kunnen uitwerken. Tijdens de les krijgen leerlingen na de uitleg tijd om hieraan te werken, maar thuis kan dit ook afgemaakt worden.


Historisch redeneren

  • Deze opdracht sluit aan op 'contextualisatie' van Van Boxtel en Van Drie. De leerling creëert een plattegrond, waardoor de leerling een beter beeld krijgt over een middeleeuwse stad.

Wat levert het op?

  • De leerling leert hoe een Middeleeuwse stad eruit ziet.
  • De leerling is bezig met geschiedenis op een creatieve manier.

Gebruikte literatuur

  • Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2007). Historical reasoning: towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87–110. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9056-1