Uitleg werkvorm

Wat?

Leerlingen maken een fictieve Instagrampagina voor een Griekse god/godin.

Voorbereiding

  1. Bepaal welke uit welke goden de leerlingen kunnen kiezen. (Ik laat de leerlingen kiezen uit de goden van Olympus.)
  2. Bepaal of de leerlingen deze opdracht digitaal of op papier maken.
  • Digitaal: zorg ervoor dat de template voor de Instagrampagina online te vinden is voor de leerlingen.
  • Papier: zorg ervoor dat je de template hebt geprint.

Voor wie?

Onderbouw voortgezet onderwijs.

Hoe lang?

Ongeveer 3 lesuren. Indien een leerling de opdracht niet af krijgt, kan dit als huiswerk opgegeven worden.

Hoe werkt het?

Leerlingen werken een fictieve instagrampagina uit voor een Griekse god. Hierbij verzamelen ze afbeeldingen die bij deze god horen. Daarnaast werken ze een omschrijving, profielfoto en hashtags uit die allemaal verband houden met de gekozen god.

Historisch redeneren

Deze opdracht sluit aan op 'historische bronnen' en 'contextualisatie' van Van Boxtel en Van Drie. Leerlingen moeten middels een klein brononderzoekje zich inleven in hoe een social-media pagina van een Griekse God eruit zou zien.

 

Wat levert het op?

De leerlingen verdiepen zich door deze opdracht in een Griekse god én ze zijn creatief bezig met het vak geschiedenis. Bovendien sluit deze opdracht goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen, omdat ze online actief zijn.

 


Gebruikte literatuur

  • Van Drie, J., & Van Boxtel, C. (2007). Historical reasoning: towards a framework for analyzing students’ reasoning about the past. Educational Psychology Review, 20(2), 87–110. https://doi.org/10.1007/s10648-007-9056-1